Wat? |
Elke patiënt heeft rechten. Dit wil
zeggen dat je zelf bijvoorbeeld je huisarts of kinesitherapeut kan kiezen.
Je kan ook altijd vragen om je dossier in te kijken en je hebt recht op
informatie in een duidelijke en verstaanbare taal. Het spreekt voor zich
dat alle zorgen kwaliteitsvol moeten zijn.
|
Waar? |
Federale ombudsvrouw rechten van de patiënt
Sylvie Gryson
Victor Hortaplein
Eurostation 1 E 22
Victor Hortaplein, 40 bus 10
1060 Brussel
Telefoon: 02/ 524.85.20
e-mail: sylvie.gryson@health.fgov.be
|
Wat gebeurt er?
|
De ombudsvrouw luistert naar je verhaal en zal
de zorgverstrekker contacteren om ook zijn verhaal te aanhoren.
Bemiddeling wordt opgestart en je klacht wordt geregistreerd.
|
Wat? |
Ook hier gelden je rechten als patiënt en kan je
klacht neerleggen. |
Waar?
Algemeen ziekenhuis
Psychiatrisch ziekenhuis
|
Elk ziekenhuis is verplicht om sinds november
2003 een ombudsman/vrouw in dienst te hebben. Let wel op: deze
ombudspersonen zijn in dienst van het ziekenhuis. Als je een klacht hebt
over hun werking kan je dat laten weten aan de Federale ombudsvrouw
rechten van de patiënt (zie gegevens hierboven).
Patiënten uit de geestelijke gezondheidszorg kunnen
beroep doen op de bemiddelaars verbonden aan de provinciale overlegplatforms
geestelijke gezondheidszorg. Hun gegevens vind je op http://www.ombudsfunctieggz.be/
of kan je bij ons navragen: 016/23.05.26
|
Wat gebeurt er?
|
De ombudsvrouw/man luistert naar je verhaal en
zal de zorgverstrekker contacteren om ook zijn verhaal te aanhoren.
Bemiddeling wordt opgestart en je klacht wordt geregistreerd.
|
Waar?
1) bij de dienst zelf
2) bij de sociale of juridische dienst of bij de
ombudsman van de mutualiteit zelf
3) onafhankelijke klachtenbehandeling
|
Neem eerst contact op met de dienst/afdeling van
je mutualiteit om aan te geven dat je klacht hebt.
Klachten kan je vaak ook melden bij de sociale
dienst of de juridische dienst van je mutualiteit. De CM heeft zelf een
ombudsman in dienst (Christelijke Mutualiteit Ombud, Haachtsesteenweg 579,
1030 Brussel, mailto:http://www.ombudsfunctieggz.be/).
Maar ook deze wordt aangesteld en betaald door de organisatie zelf en is
dus niet onafhankelijk.
Klacht neerleggen bij een onafhankelijke
instantie kan bij de controledienst van de ziekenfondsen (Sterrenkundelaan
1, 1210 Brussel) of bij het college van Federale ombudsmannen,
(Hertogstraat 43, 1000 Brussel).
|
Wat? |
Ben je op rust maar niet ‘gerust’ of heb je
vragen over rechten en plichten in het rusthuis neem dan contact op met de
rusthuis-infofoon |
Telefoonnummer |
078/15.25.25
|
Wat gebeurt er?
|
De Rusthuis-Infofoon is in de eerste plaats een
instrument voor informatie- en adviesverstrekking. Daarnaast biedt hij een
luisterend oor aan. De wisselwerking en de samenspraak tussen de
Rusthuis-Infofoon, het team Ouderenzorg en de afdeling Inspectie en
Toezicht van de Vlaamse Gemeenschap zorgen samen voor gepaste informatie
of reiken oplossingen aan.
|
Wat? |
Je mist een promotie op het werk omwille van je
ziekte, je verzekeringsmaatschappij vraagt een bijpremie of wil geen verzekering
aanbieden omdat er al een diagnose van een ziekte is, je wordt geweigerd
aan de ingang van een discotheek omdat je in een rolstoel zit,… Dit zijn
discriminaties op basis van ‘huidige en toekomstige gezondheidstoestand’.
Je kan ook gediscrimineerd worden op grond van huidskleur, fortuin, fysieke
eigenschap, handicap, burgerlijke staat, geslacht of leeftijd.
|
Telefoonnummer |
Groen nummer: 0800/17364 of 02/212.30.00
|
Wat gebeurt er?
|
Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en
Racismebestrijding behandelt alle dossiers van mogelijke discriminaties.
Zij onderzoeken de discriminatie, horen de andere partij en trekken (als
er voldoende bewijzen zijn) naar de rechtbank.
|